Maszyny autonomiczne pracujące w naszych gospodarstwach to przyszłość maszyn i urządzeń rolniczych. Na targach Agirechnica 2019 Massey Ferguson zaprezentował swój koncepcyjny ciągnik przyszłości NEXT. Już na tym etapie należałoby stwierdzić, że przyszłość ta staje się coraz bliższa, zwłaszcza że NEXT jest w pełni funkcjonującą i pracującą maszyną!
Massey Ferguson wybrał nietypową dla marki kolorystykę i wzornictwo – maszyna jest cała biała, łącznie z oponami. Ten design to nawiązanie do przypadającej w 2019 roku pięćdziesiątej rocznicy pierwszego lądowania człowieka na księżycu. Opony firmy Trelleborg są wyposażone w system CTIS+, który pozwala na automatyczną regulację ciśnienia powietrza.
Wewnątrz ciągnika zastosowano w pełni cyfrowe systemy sterowania z wyświetlaczami. Next ma wbudowane skanery plonu, zapewniające dane niezbędne do regulacji parametrów pracy maszyn towarzyszących w czasie rzeczywistym. Czujniki i kamery zainstalowane na masce silnika i w dachu łączą się za pośrednictwem telemetrii MF Connect, co daje dalsze korzyści z technologii MF Smart Farming firmy AGCO FUSE (systemy rolnictwa precyzyjnego). Podczas gdy MF Guide kontroluje ciągnik, MF Task Doc rejestruje wykonywane zabiegi. Jednocześnie czujniki pokładowe mogą służyć do dostosowywania innych aplikacji i ustawień.
Massey Ferguson jest przekonany, że ciągniki, które umożliwiają pracę w trybie zarówno półautomatycznym, jak i w pełni automatycznym prawdopodobnie zostaną wprowadzone w gospodarstwach rolnych znacznie szybciej niż pojazdy autonomiczne do użytku drogowego. Nie oznacza to jednak, że operatorzy staną się zupełnie niepotrzebni. W ciągniku Next faktycznie brak kierownicy – są jednak dwa joysticki. Lewy – steruje układem kierowniczym, a prawy steruje skrzynią biegów i zmienią prędkość jazdy. Nowy wielofunkcyjny joystick do obsługi ładowacza czołowego oraz dźwigni multipad obsługuje również zawory sterujące i pozostałe funkcje ciągnika.
W terenie istnieje jednak możliwość przejścia na całkowicie autonomiczną operację.
Next nie ma również lusterek zewnętrznych. Zostały one zastąpione dwiema szerokokątnymi kamerami noktowizyjnymi HD i ekranami w kabinie.
Dzięki MF Connect maszyna ma łączność z serwisem lokalnego dilera. Alerty wskazują potencjalne problemy i umożliwiają konserwację zapobiegawczą, aby zmaksymalizować niezawodność i czas pracy maszyny. To mały krok dla Massey Ferguson, ale duży skok dla przyszłości rolnictwa, podsumował Thierry Lhotte.
Kolejną nowością są opony bezwęglowe firmy Trelleborg z systemem regulacji ciśnienia, który automatycznie dopasowuje ciśnienie do zmieniających się warunków – wyjaśnia Paolo Pompei, prezes Trelleborg Wheel Systems. Powyższe zapewnia optymalną przyczepność przy minimalnym obciążeniu gleby.